A pedagógusok aggódnak az
informatikaoktatás 2013/2014-es kerettantervi modellje miatt.
Az informatikatanárok véleménye
szerint az új rendszer hátrányosan érintheti a diákokat. A módosítás ugyanis jelentősen
lecsökkentené az informatikaórák számát, továbbá az informatikaoktatást más
tárgyakba integrálná. Példának okáért: míg az előző kerettanterv értelmében az
alsó tagozatos diákoknak heti 1 órában kell informatikát tanulniuk, addig a 2013/2014-től érvényes kerettanterv
szerint az 1-4. évfolyamon teljesen megszűnhet ez a tantárgy. A többi
évfolyamon is jelentős csökkenések lehetnek.
Az alacsony óraszám elsősorban a
gimnazistáknál és a szakközépiskolás tanulóknál jelenthet gondot, hiszen így
nehezebben tudnak felkészülni a zömében gyakorlati ismereteket kívánó informatika
érettségire. A gyorsított óramenet következtében digitális analfabétákká válhatnak.
Mindez a tanárokra is nagy terhet
róhat: a kevesebb informatikaóra kevesebb munkaerőt igényel, ami létszámcsökkentést eredményezhet. A
nyilatkozatok alapján azonban a lelkiismeretes informatikatanárok e nélkül is a
pályaelhagyást választanák, a
kockázatok elkerülése érdekében.
Digitális írástudók és írástudatlanok
A digitális írástudás nem jelent mást, mint a számítógép
eszköztárának, illetve az internetnek az ismeretét és sikeres használatát.
Napjaink társadalmában mindez
létszükségletté vált. Sajnos azonban világszerte sokan tudatlanok az információs
és kommunikációs technológiákkal kapcsolatban. Őket nevezzük digitális írástudatlanoknak, másképpen digitális
analfabétáknak.
A digitális analfabetizmus
kiküszöbölésében kiemelkedő az oktatás szerepe.
Magyarországon a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság
koordinálja az ECDL képzést, ezzel is hozzájárulva a digitális egyenlőtlenségek
csökkenéséhez.
Akinek sikerült felkeltenem
érdeklődését a digitális írástudás iránt, annak valószínűleg Kőrösné Mikis Márta: A digitális írástudás gyermekkori megalapozása c. munkája is elnyeri
majd a tetszését. A Digitális egyenlőtlenségek: Nemzetközi példák és magyarországi alkalmazás c. 2003-as tanulmány szintén hasznos olvasmány.
Források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése